Stroj na hity
Autor
Překlad
Popis | vázaná, 312 stran |
---|---|
Formát | 15,3 x 23,3 cm |
Rok vydání | 2017 (1. vydání) |
EAN | 9788087506868 |
ISBN | 978-80-87506-86-8 |
V posledních dvou desetiletích se objevil nový druh písní – až neodbytně chytlavé hity. Krátký výrazný nápěv (tzv. hook) měly populární skladby vždy, ty dnešní však jimi přímo oplývají a často zazní každých sedm sekund jeden. Cílem těchto puntičkářsky propracovaných produktů je potěšit nás melodií, rytmem a opakováním. Moderní skladatelé totiž stejně jako inženýři rychlého občerstvení objevili „pocit blaha“. A stejně jako u rychlého občerstvení ve vás tento pocit vyvolá touhu ochutnat víc.
Dlouholetý redaktor časopisu The New Yorker John Seabrook v knize Stroj na hity vypráví příběh ohromného kulturního zvratu, který přinesl nové, mimořádně působivé hity. Autor se zabývá nástupem nového přístupu k tvorbě hitů, od jeho obskurních počátků ve Švédsku na počátku 90. let po jeho nadvládu v dnešních hitparádách, a přivádí nás přitom do podivného a překvapivého světa plného zvláštních a barvitě vylíčených postav.
Seabrook na svých cestách z New Yorku do Los Angeles, Stockholmu či Koreje navštívil specializované tvůrčí týmy, které kombinují nahrávky a nápěvy v digitálních laboratořích. Na příbězích interpretek, například Katy Perry, Britney Spears a Rihanny, a zručných skladatelů, jako jsou Max Martin, Stargate, Ester Dean a Dr. Luke, odhaluje svět inovací, tvrdé konkurence, velké hamižnosti a lákavých nových projektů v katastrofálně rozvráceném hudebním průmyslu.
Kniha Stroj na hity není jen o hudbě, ale i o penězích, byznysu, marketingu a technologiích a zkoumá, jak nové hity působí na náš mozek a ovlivňují naše posluchačské návyky v době Spotify a Apple Music. Tyto služby využívají streamování dat a hudbu seskupují do nových žánrů pomocí algoritmů, jež vznikají na základě chování posluchačů.
Stroj na hity je strhující, objevná a originální kniha, která změní vaše vnímání hudby.
"Tahle kniha je fascinujícím vyprávěním o tom, jak vznikají hity. John Seabrook v ní spojuje lásku k hudbě a odborné uznání vůči jejím současným tvůrcům. Bere nás na hvězdnou cestu ze Stockholmu a Londýna do New Yorku a Orlanda, aby nám ukázal, jak se objevuje, vylepšuje a propaguje kreativita. Jeho kniha je ukázkou skvělého psaní a umění reportáže a její závěry neplatí jen pro svět hudby."
WALTER ISAACSON, autor knih Inovátoři a Steve Jobs
"Pod slupkou dnešní populární hudby probíhá stejně nekompromisní a bizarní průmyslový proces, jaký k dokonalosti přivedla firma McDonald’s. Seabrook ve své krásně napsané, objevné a zábavné knize, plné až neuvěřitelných detailů, ukazuje, co je třeba k tomu, aby se zrodil hit."
ERIC SCHLOSSER, autor knih Fast Food Nation a Command and Control
"Tuto důležitou knihu by si měl přečíst každý, kdo chce pochopit, jak střet kultur utváří to, co posloucháme. John Seabrook má báječný cit pro jazyk – a pokud jde o hudbu, tak absolutní sluch."
BOB SPITZ, autor knihy The Beatles: The Biography
"John Seabrook v knize Stroj na hity vypráví o bezohledném a fascinujícím průmyslu a čtenáři se v ní dozvědí o talentovaných hudebních mistrech, kteří sice skládají jeden hit za druhým, ale své jméno jen málokdy prozradí tisku. Kniha líčí nejen to, jak technologické vymoženosti převrátily hudební branži vzhůru nohama, ale i to, jak – navzdory všem řečem o tzv. dlouhém chvostu – 80 % zisku v populární hudbě vytváří pouhé jedno procento interpretů."
KEN AULETTA, autor knihy Googled: The End of the World as We Know It